Fra soveposer til dunjakker
Det franske modehus Moncler, med den nye kollektion Moncler Genius 1952, er grundlagt af René Ramillon i 1952. Det opstod i byen Monestier de Clermont, heraf navnet, der ligger omkring en halv times kørsel fra Grenoble. Det begyndte med soveposer, forede hætteslag og telte, som blev brugt til bjergbestigning. Nogle år efter begyndte Moncler at lave dunjakker, der i første omgang var tænkt de fabriksansatte, så de kunne holde varmen på fabrikkerne i de franske bjerge. Men dunjakkerne havde potentiale og fik deres gennembrud til de olympiske vinterlege i Grenoble i Frankrig i 1968.
I dag er Moncler et stærkt brand, og dunjakken er blevet et statussymbol. Der er med tiden kommet flere forskellige kollektioner til, og sortimentet er udvidet til sweatshirts, shorts, bukser, veste og meget mere, som den nye kollektion Moncler Genius 1952 også indeholder.
Moncler Genius 1952
Den nyeste kollektion fra Moncler er Moncler Genius 1952 eller 2 Moncler 1952, som det også kaldes, der er en del af Moncler Genius-projektet. Det er den anden kollektion under Moncler Genius-projektet, og den blev lanceret i 2017. Projektet er udtænkt af CEO og chairman Remo Ruffini, der er kendt for, at brandet bliver ved med at være en succes. Projektet er delt op i otte kollektioner eller sektioner, hver med forskellig inspiration fra designere både indenfor og udenfor huset.
En del af kendetegnet ved den nye kollektion, herunder også Moncler Genius 1952, er de store logoer, der tydeligt ses på tøjet. Moncler har gennem tiden lanceret en række af kollektioner, bl.a. Moncler Grenoble i 2010, der debuterede i New York. Året før lancerede Moncler Gamme Blue, der spiller på brandets sports-DNA. Moncler Genius 1952 er sidste skud på stammen.